Asamblarea de aeronave ia avânt

Airbus își optimizează disponibilitatea sistemului de distribuție de joasă tensiune cu ajutorul tehnologiei Eaton

Pentru a asigura maxima fiabilitate în funcționare a alimentării cu energie electrică a secției de montaj final a aeronavelor din familia A320, Airbus a implementat măsuri extinse de recondiționare a tabloului general de distribuție de joasă tensiune. Bazându-se pe tehnologia de la Eaton, un sistem deja existent a fost modernizat cu rapiditate și cu succes, atingând standardele cele mai înalte în termeni de monitorizare, siguranță și protecție a personalului.

Asamblarea finala a aeronavelor din gama A320 are loc la uzina Airbus din Finkenwerder (sursa: Airbus)

Uzina Airbus din Hamburg-Finkenwerder este cea mai mare dintre unitățile de producție din Germania ale fabricantului european de aeronave. Printre altele, în această uzină se realizează asamblarea finală a produselor din familia A320. Producția în cadrul celor trei linii de asamblare finală din Hamburg se desfășoară non-stop (24/7) pentru a putea răspunde cererii ridicate pentru această gamă de aeronave de succes. În această uzină se construiesc peste douăzeci de aeronave pe lună. Linia de asamblare este formată din patru posturi de montaj, prin care aeronava trece timp de câteva zile ca și cum s-ar deplasa pe o bandă transportoare. În cadrul acestor posturi de montaj, de exemplu, sunt asamblate secțiuni ale fuzelajului și sunt montate aripile, stabilizatorul vertical, elevatoarele, motoarele, echipamentul de aterizare și scaunele. În hala 9, care aparține liniei de asamblare finală, stațiile individuale de alimentare ale fiecarui post pot fi coborâte sau ridicate după cum este necesar, pentru ca aeronava să poată fi mutată cu ușurință prin hală de la un post de montaj la altul.

Maximizarea disponibilității sistemului și a siguranței personalului

Tabloul general de alimentare cu energie electrică de joasă tensiune din hala 9 a folosit timp de mulți ani tablourile de distribuție de înaltă calitate tip Modan. În cadrul eforturilor de recondiționare, Airbus a decis să modernizeze sistemul existent, pentru a optimiza disponibilitatea alimentării cu energie electrică. Pentru echipa electrică și de întreținere  de la Airbus, aceasta a însemnat asigurarea unei fiabilități maxime a sistemului tehnic, opțiunea realizării unui sistem extins  de monitorizare a componentelor și instalațiilor conectat  la sistemul de management al clădirii și, în plus, protecția extinsă a personalului. Înlocuirea întregului sistem nu a reprezentat o opțiune din cauză că ar fi durat mai multe săptămâni și ar fi întrerupt producția. Sistemul existent trebuia retehnologizat.

Retehnologizarea pe baza unei soluții complete

În contextul proiectului, fabricantul de aeronave a colaborat cu Eaton pentru a dezvolta o soluție completă, inclusiv monitorizarea aparaturii de comutație și monitorizarea continuă a temperaturilor în punctele esențiale, precum și introducerea unui sistem de protecție la arc electric. Întrerupătoarele automate din seria IZM ale Eaton Moeller de la 630 până la 4.000 A constituie punctul forte al acestei soluții, ele fiind dotate cu o unitate de declanșare electronică cu funcție integrată de măsurare. Aceste întrerupătoare  automate pot transmite date detaliate către sistemul de înregistrare și vizualizare BreakerVisu, de exemplu în eventualitatea unui supracurent, a unei caderi de tensiune sau a unei suprasarcini. Toate întrerupătoarele automate NZM existente au fost incluse în conceptul de monitorizare. Acest proces a fost simplu datorită sistemului inteligent de comunicare și conectare SmartWire-DT. Conectarea directă a BreakerVisu la sistemul de management al clădirii creează acum posibilitatea ca echipa Airbus să verifice în detaliu toate datele relevante referitoare la alimentarea cu energie electrică, prin intermediul vizualizării bazate pe web, astfel încât să poată identifica mai rapid abaterile și corecta mai prompt erorile.

Sunt folosite întrerupatoarele automate IZM de la Eaton, care sunt echipate cu o unitate de declansare electronica cu functie integrata de masurare

Sistemul de diagnosticare de la Eaton pentru monitorizarea temperaturii permite, de asemenea, pentru prima dată monitorizarea continuă a temperaturilor în zonele esențiale ale tablourilor de distributie. În conformitate cu practicile uzuale și cu standardele în domeniu, Airbus a efectuat monitorizarea imagistică a temperaturii la intervale regulate, dar această abordare furnizează numai o imagine de moment a unei situații a sarcinii. În plus, punctele ascunse ale tablourilor de distribuție, care nu pot fi ușor accesate, cum ar fi conexiunile din spatele aparaturii principale de comutație, nu pot fi monitorizate în acest fel.

Noua soluție de la Eaton se bazează pe un dispozitiv de control (Controlor de diagnosticare), pe senzori de temperatură autonomi ce se pot monta pe bare pentru monitorizarea tuturor barelor de distribuție și a punctelor de conectare, precum și pe senzori de temperatură cu montaj flexibil, pentru monitorizarea tuturor celorlalte puncte importante. Valorile de temperatură sunt transmise în mod wireless către Controlor la intervale regulate (aproximativ o dată la 10 minute). Această conexiune wireless simplifică instalarea și evită prezența conductorilor în zona barelor de distribuție. În cadrul acestui proiect, au fost instalați aproape 80 de senzori de temperatură în tablourile de distribuție pentru hala 9.

Printre altele, sistemul Eaton a stocat în Controlerul și pragurile termice ale tablourilor de distribuție Modan. Comportamentul termic al sistemului a fost analizat în cadrul mai multor teste și transpus în operații matematice corespunzătoare. În cazul unor abateri, sistemul fie generează o alarmă referitoare la eroarea prezentă, fie declanșează o alarmă dacă anumite praguri sunt depășite. Aceste mesaje sunt transmise prin intermediul BreakerVisu către sistemul de control al Airbus, astfel încât o eroare poate fi corectată înainte să poată apărea o situație critică.

Sistemul BreakerVisu al Eaton colecteaza toate datele de la întrerupatoarele automate, de la sistemele de diagnosticare pentru masurarea temperaturii si de la sistemul Arcon de protectie la arc electric si comunica prin intermediul Modbus direct cu sistemul de management al cladirii

Pentru a îmbunătăți performantele tabloului general de distribuție în ceea ce privește siguranța personalului și  având în vedere că Airbus a avut deja experiențe pozitive cu sistemul de protecție la arc electric Arcon al Eaton într-o altă uzină, sistemul de aici a fost și el retehnologizat cu  Arcon. Retehnologizarea s-a încheiat în doar câteva ore datorită noilor senzori.

Fiabilitate maximă și un sistem ca nou

După implementarea cu succes, Airbus a fost mulțumită de rezultatul proiectului. Conceptul, care a fost dezvoltat în cooperare cu Eaton, s-a dovedit a fi eficient și furnizează imaginea detaliată a sistemului dorită de echipa de întreținere. Tabloul general de distribuție de joasă tensiune din hala 9 este în acest moment modernizat în totalitate în ceea ce privește tehnologia. Datorită pregătirii și cooperării strânse cu echipele de producție, implementarea a durat numai un weekend. Instalația a fost oprită la ora 22:00 într-o vineri din octombrie 2015 și a fost gata de funcționare din nou duminică la ora 18:00, astfel încât producția a putut fi reluată la timp luni. După retehnologizare, sistemul a fost reinspectat și recertificat, primind o garanție de 36 de luni, ceea ce îl face ca nou. Bazându-se pe această experiență, Airbus ia acum în considerare extinderea conceptului și la alte hale din uzina Finkenwerder.

www.eaton-electric.ro

Share