APIA: Mobilitatea Electrică-viitorul trebuie construit acum

Autovehiculul electric (BEV) necesită doar 200 de componente pentru sistemul de propulsie față de 1400 în cazul unui autovehicul cu motor cu combustie internă (ICE). O industrie de 217 miliarde de euro este în pericol. Această informație precum și multe altele au fost desprinse din prezentarea din cadrul ediției din acest an a Conferinței Smart Cities of Romania, din data de 30 octombrie, susținută de dl. dl. Marius  Tudor, secretar executiv al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).  Domnia-sa a oferit o prezentare succintă dar edificatoare a domeniului electromobilității  și a tendințelor  pe plan european dar și național.  Vom rezuma în continuare câteva din ideile și datele prezentării.

Cauza principală a trecerii la autovehicule electrice este impactul direct asupra sănătății umane. Datele statistice oferite arată că un număr important de persoane decedează datorită emisiilor poluante. Raportul pe 2017 al  Agentiei Europene de Mediu privind calitatea aerului in Europa oferă următoarele cifre pentru decesele  premature atribuite emisiilor poluante (NO2, PM,O3) / date 2014

UE 28       : 487.600 (9,7 pers. / 100 loc.)

ROMANIA: 26.170 (13,2 pers. / 100 loc.)

POLONIA: 49.960 (12,8 pers. / 100 loc.)

OLANDA: 14.010 (8,3 pers. / 100 loc.)

Industria energetică pare a fi de acord să preia provocarea asigurării energiei electrice necesare autovehiculelor electrice.  Următoarea declarație vine să confirme acest fapt. Este vorba de opinia  CEO-ului unuia din operatorii europeni din distribuția electrică: “Ceea ce trebuie să facem acum în industria noastră este să construim puntea între trecut și viitor. Acum construim drumul către țintele din 2030, trecând prin 2020, având ținta asumată de Europa ca, în 2050, sectorul energetic să fie în totalitate decarbonizat […]Mobilitatea electrică va deveni o temă-cheie în următorii ani. Clean Mobility Package are în vedere o lume în care transportul va fi complet electrificat. Acesta poate fi și o parte a rețelelor digitalizate din Europa. Vehiculele electrice nu vor fi doar vehicule, ci şi modalităţi de stocare a energiei“. a declarat dl. Francesco Starace, Președinte Eurelectric, CEO Enel SpA, la Eurelectric Power Summit, Iunie 2018, Ljubljana, Slovenia

Infrastructura de încărcare este principala provocare pentru creșterea parcului de autovehicule electrice în Europa

Bateriile vor fi un element cheie în dezvoltarea EV

Impactul trecerii la vehicule electrice va fi unul major pentru economiile europene :

*Conform Roland Berger, 7 miliarde USD din cele 217 miliarde total, revin vehiculelor hibride și electrice

Sursa: ING Economics Dept, Iulie 2017

Autovehiculele electrice și impactul lor asupra  forței de muncă până în 2030

Sursa: NGO Transport & Environment

 Vanzari vehicule electrice noi in Romania (2013 – 9M2018)

Sursa: APIA

 

Legendă:

ICE(Internal Combustion Engine)-Vehicule cu motor cu ardere internă

EV_PC -Vehicule electrice bucăți

BEV(Batteries Electric Vehicle)- Vehicule electrice cu baterie(Tesla Model 3)

PHEV(Plug In Hibrid Electric Vehicle) -Vehicule electric hibride cu reîncărcare la priză

EREV(Extended Range Electric Vehicle)-Vehicule electrice hibride, cu autonomie extinsă prin reîncărcare kinetică sau cu motor termic(ex.Toyota Prius)

EV- Vehicul electric   

 

Alianță majoră creată pe piața europeană

În Europa s-a creat o alianță a  cu scopul dezvoltării competențelor necesare sectorului auto (www.project-drives.eu), ce urmărește:

  • Realizarea unui Cadru general pentru furnizarea de soluții de crestere a capitalului uman necesar sectorului auto, in special IMM-uri, acoperind toate nivelele lantul valoric din acest domeniu: productia de vehicule, furnizori de parti si accesorii auto precum si vanzarea si serviciile post-vanzare auto.
  • Parteneriat intre 34 organizatii din 14 tari (inclusiv parteneri-asociati)

 Alianța DRIVES are in vedere 4 (patru) obiective distincte :

  • Valorificarea cadrelor de competențe existente, modernizarea pentru a face față viitoarelor tendințe din industria auto și evaluarea implementarii acestora in alte tari (RO).
  • Permiterea recunoasterii reciproce a diplomelor obtinute între educația formală și informală intre VET si universitatile din Europa
  • Implementarea unui concept comun, la nivel European, privind competențele necesare în domeniul auto
  • Crearea unei « piețe de ucenici »

Obiectivele APIA

  • Identificarea calificarilor si competentelor necesare pe piata din Romania, in sectorul distributiei si reparatiilor auto
  • Promovarea si sustinerea realizarii unor programe de invatare (VET curricula) adaptate pietei din Romania si tendintelor de schimbare din industria auto (electromobility, connected cars)

Proiecte/Inițiative europene și naționale în domeniul infrastructurii de electromobilitate

Pachetul privind mobilitatea curată (“Clean Mobility Package”)

Consiliul UE ENVI, 9 octombrie 2018:

  • media emisiilor de CO2 ale autoturismelor noi înmatriculate în UE va trebui să fie cu 15% mai mică în 2025 și cu 35% mai mică în 2030, în comparație cu limitele valabile în 2021.
  • pentru LCV, Consiliul menține obiectivele propuse de CE: 15% în 2025 și 30% în 2030.
2025                                 2030
Autoturisme(PC)                         15%                 35%
Utilitare ușoare (LCV)                         15%                30%
  • mecanism de stimulare pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii reduse (ZLEV), prin fixarea unei tinte de 35% din vanzarile pe producator de PC si LCV pentru ZLEV pentru anul 2030.

 

Proiecte europene majore de rețele transfrontaliere de stații de alimentare pentru autovehiculele electrice

IONITY / Proiect EUROP-E

  • 118 Ultra-Fast Charging Stations (up to 350 kW)
  • Austria, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Italia, Slovacia, Romania
  • valoare: 61,7 Mil EUR, din care 12,4 Mil EUR contributie UE

 

Comprehensive Fast-Charging Corridor Network in South Eastern Europe omprehensive Fast-Charging Corridor Network in South Eastern Europe

  • 69 multi-standard fast charging stations (50 kW DC and 22 Kw AC), 53 in Romania in 25 locatii si 16 in Croatia in 6 locatii.
  • 4 ultra-fast charging stations (min 150 kW DC), 3 in Romania si 1 in Croatia.
  • Statiile de incarcare vor fi actionate pe baza de energie obtinuta din surse regenerabile (eoliana sau baterii solare)
  • Valoare: 4,3 Mil EUR, din care 3,4 Mil EUR contributie EU

 

NEXT-E

  • 222 multi-standard fast charging points si 30 ultra-fast charging stations
  • Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia si Romania
  • Valoare: 22,1 Mil EUR, din care 18,8 Mil EUR contributie EU

Sursă APIA

Share