Prima locomotiva plug-in hibrid din Romania produsa de Euroest

Prima locomotivă hibrid din România folosește 240 de baterii Li-Ion de 400 Ah fiecare, ce stocheaza un total de 300 kWh și a  căror gestiune se face printr-un sistem original,  dezvoltat de firma INDA SRL din Craiova, deținătoare a unei bogate experiențe în electromobilitate

Joi 22 februarie a.c., firma constănțeană Romania Euroest S.A. , a prezentat în gara CFR Constanța, prima locomotivă hibrid din România realizată după un proiect propriu de cercetare și inovare, care este acum obiectul unui brevet de invenție. S-a pornit de la șasiul unei vechi locomotive diesel hidraulice de 1250 CP ce a fost ranforsat, s-au păstrat capota, boghiurile complete și axele cardanice, rezervoarele de aer și de combustibil iar toate celelalte ansambluri sunt dezvoltate după tehnologii de ultimă generație. Unele din subsansablurile noi au fost proiectate special pentru această aplicație, iar printre elementele „custom-design” se numără reductorul, convertoarele de tracțiune de tracțiune  în c.a.ce permit și recuperarea energiei la frânare și prizele de încărcare a bateriilor (2 prize Marechal de 250 A fiecare, dispuse câte una pe fiecare latură a locomotivei).

Încărcarea repetată și  completă a celor 240  de  baterii de acumulatori tip Li-Ion de la priza trifazată (3 x 400 V c.a.)  se face în numai 2,5 ore ! Locomotiva dispune de un sistem de management al bateriilor(BMS-Battery Management System) dezvoltat de firma INDA S.R.L. din Craiova, ce a realizat de altfel și  restul echipamentului de   acționare, comandă și control.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Locomotiva hibrid este acționată de 2 convertoare de tracțiune de curent alternativ, special concepute pentru a încărca bateria, fără nici un alt echipament suplimentar la bord, acționând sub controlul sistemului de management al bateriei, în scopul de a efectua redistribuirea sarcinii între celulele bateriei în tot timpul serviciului și nu numai în etapa finală a încarcării, soluție bazată pe o abordare unitară și nouă, care permite utilizarea completă a capacității bateriei reducând semnificativ timpul alocat unei încărcări complete. În aceste condiții o încărcare completă, pornind de la starea descărcată, nu durează mai mult de două ore și jumătate, fiind limitată doar de nivelul tehnologic al bateriilor;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Priza laterala  Marechal  de 250 A, pentru incarcare rapida (2,5 ore)

a celor 240 acumulatori de tractiune, de la o rețea printr-o priză trifazată 3 x 400 V c.a.

 

Grupul electrogen echipat cu motor Deutz de 250 kVA, ce respectă norma de poluare Tier III/Stage IIIA, permite încărcarea bateriilor și în regim de  funcționare a locomotivei.

Astfel, bateriile de acumulatori pot fi  încărcate  prin:

-priza trifazată de la rețeaua de 3 x 400 V c.a.

-funcționarea grupului electrogen

-recuperarea energiei de frânare

 Datele sistemului de stocare a energiei electrice cu baterii montate pe LHy-M 

-Capacitatea unei baterii de acumulatori……………..………………400 Ah

-Tensiunea nominală/element baterie de acumulatori…………..3,2 V

-Energia totală stocată în baterii …………………………………………300 kWh

-Încărcarea completă (uzual 30%-90%) ……………………………….2,5 ore

  http://www.locomotivahibrid.ro/

Share