Bosch: principalele sectoare de activitate reprezintă baza dezvoltării viitoare

Grupul Bosch estimează încetinirea creșterii economice la nivel global. Prin urmare, furnizorul german de tehnologii și servicii se așteaptă la o creștere modestă a vânzărilor în acest an, estimată între 3 și 5 procente. Aceste aspecte au fost anunțate de Franz Fehrenbach, președintele consiliului de administrație al companiei Bosch în cadrul conferinței de presă anuale ce a avut loc la sediul companiei din apropierea orașului Stuttgart. „Există în continuare un nivel ridicat de nesiguranță în ceea ce privește viitorul economiei, chiar dacă criza datoriilor suverane din zona euro a fost dezamorsată ușor,” a declarat Fehrenbach. În primul trimestru al anului 2012, vânzările au crescut cu aproximativ 5% față de aceeași perioadă a anului precedent, în ciuda scăderii economiei globale și a evoluțiilor dificile pe anumite piețe din Europa. Cea mai mare creștere a fost atinsă în sectorul Tehnologiei industriale, urmat de sectorul Tehnologiei auto. Creșterile din sectorul de afaceri Bunuri de larg consum și echipamente pentru construcții au fost mai moderate.

Franz Fehrenbach

Bosch și-a propus creșterea rezultatului operațional în acest an prin intermediul produselor inovatoare, reducerii costurilor și a cheltuielilor unice. „Cu toate acestea, dat fiind faptul că prețurile materiilor prime rămân ridicate și se investește în mod continuu în noi sectoare de afaceri, va fi dificil să atingem anul acesta rentabilitatea comercială țintă, situată între 7 și 8 procente,” a declarat Fehrenbach.

Creșterea vânzărilor de 9 % a fost mai mare decât se anticipase în 2011

În anul fiscal 2011, Bosch a crescut peste așteptări, în ciuda unei economii globale mai slabe. Vânzările companiei au crescut cu 9 %, atingând 51,5 miliarde de euro. Profitul înainte de impozitare avea o valoare de 2,6 miliarde de euro, față de 3,5 miliarde de euro, valoare la care se situa în 2011. La 5,1%, marja de profit s-a situat sub intervalul propus. În ianuarie, Bosch a identificat drept cauze ale acestei situații dificultățile suplimentare cauzate de creșterea prețurilor materiilor prime și cursul valutar. În plus, s-a investit considerabil în anumite sectoare de afaceri de viitor, precum electromobilitatea sau energiile regenerabile, având loc și o depreciere a activelor diviziei de Energie solară, totalizând 560 de milioane de euro.

Protecția mediului antrenează dezvoltarea sectorului Tehnologiei auto

În 2011, Bosch și-a consolidat poziția pe piață în toate cele trei sectoare de afaceri. Având drept obiectiv sporirea rezultatelor pe sectoare, directorul financiar Dr. Stefan Asenkerschbaumer a declarat: „Eforturile considerabile pe care le-am depus pentru a ne consolida poziția pe piață, chiar și în timpul crizei financiare și economice, au dat rezultate.” Cel mai mare sector de afaceri, Tehnologia auto, a generat anul trecut vânzări de 30,4 miliarde de euro, crescând așadar cu 8,2% față de anul precedent. În ciuda prețurilor ridicate ale materiilor prime și investițiilor inițiale considerabile în domeniul electromobilității, în acest sector a fost obținut un profit operațional de 2,3 miliarde de euro, la fel ca în anul precedent. Rentabilitatea comercială a fost de 7,7%.

Cererea pentru produse ce reduc consumul de carburant al autovehiculelor, sporesc siguranța, securitatea și cresc nivelul de confort este în continuă creștere. Printre aceste produse se numără sistemele de injecție directă de benzină, sistemele economice diesel și programul electronic de stabilitate ESP®, dezvoltat de compania Bosch. Între anii 2011 și 2014, Bosch și-a propus să crească semnificativ numărul de sisteme vândute anual: de  la 7,2 la 9,6 milioane pentru sistemele diesel common-rail și de la 4 la 8,6 milioane pentru sistemele de injecție directă de benzină. „Bosch își aduce contribuția la protecția mediului. Și am constatat din nou că protecția mediului antrenează o creștere semnificativă pentru Bosch,” a declarat Dr. Bernd Bohr, președintele Grupului Bosch Automotive. La nivel mondial, cererea pentru sisteme de asistență pentru șofer, precum sisteme video sau sisteme predictive de frânare de urgență este în creștere. Procentul de autovehicule noi prevăzute cu senzori radar va crește de patru ori între 2011 și 2016, până la 16%.

În concluzie, Dr. Bernd Bohr identifică mai multe oportunități de dezvoltare în sectorul Tehnologiei auto: „Anul acesta, vânzările per autovehicul produs la nivel mondial vor atinge o valoare de aproape 400 de euro. Iar odată cu intrarea în era electromobilității, va crește și mai mult pe termen lung.” Bosch cheltuiește aproximativ 400 de milioane de euro anual în domeniul electromobilității, care are un potențial ridicat. În prezent, compania are un portofoliu vast în acest domeniu, cu 5 modele de sisteme de propulsie electrică auto, 3 variante de invertoare pentru gestionarea energiei electrice și cu acumulatori litiu-ion. „Această bază amplă ne conferă un avantaj decisiv: eficiența sistemelor noastre,” a declarat Bohr. „Doar o companie care știe cum să interconecteze sistemele va fi capabilă să integreze electronica de putere în grupul de motopropulsor electric.”

Sectorul de Tehnologie industrială crește în mod susținut, însă piața sistemelor fotovoltaice este în impas

În 2011, sectorul de afaceri Tehnologie industrială a înregistrat cea mai puternică creștere, de 21 %, până la o valoare de 8 miliarde de euro. Divizia Tehnologie Drive and Control a înregistrat o creștere peste medie. Divizia de Tehnologie de împachetare a înregistrat, de asemenea, creșteri. Pe de altă parte, divizia de Energie solară nu a avut rezultate satisfăcătoare. În ciuda unei creșteri de peste 10 procente a volumului de vânzări pentru celule și module, cifrele au scăzut dramatic. Cauza este scăderea dramatică a prețurilor de pe piața sistemelor fotovoltaice, de până la 40%.

„În domeniul tehnologiei fotovoltaice, ne străduim să reducem semnificativ costurile de producție din segmentul celulelor cu cristale. Ne-am propus să obținem acest rezultat implementând tehnologii inovatoare și procese de producție optimizate,” a declarat Fehrenbach. Acesta a insistat asupra faptului că obiectivul companiei, la fel ca pentru toate celelalte sectoare de afaceri Bosch, a fost de a obține profitabilitate și competitivitate susținute.

Succes în special în domeniul electrocasnicelor și sculelor electrice

Sectorul de afaceri Bunuri de larg consum și echipamente pentru construcții a generat o cifră de vânzări de 13,1 miliarde de euro în 2011, înregistrând o creștere de 4,4%. Profitul operațional în acest sector a fost la același nivel cu cel din anul precedent, cu o valoare de 730 milioane de euro. Bosch s-a bucurat de succes în special datorită electrocasnicelor noi, cu consum redus de energie, și sculelor electrice inovatoare. Divizia de Sisteme de securitate a crescut la nivel global, în special datorită sistemelor de supraveghere video, segment care a înregistrat cele mai rapide creșteri din întreaga industrie. Pe de altă parte, divizia de Termotehnică a înregistrat rezultate moderate. Piața a continuat să fie slabă, în special în sudul Europei, iar acest aspect a avut o influență negativă asupra vânzărilor.

În Europa, cifra de vânzări a companiei Bosch a crescut cu 9,6%, la 30,4 miliarde de euro. Acest lucru se datorează în special rezultatelor excelente înregistrate în Germania, unde cifra de vânzări a crescut cu 11 %, la 12 miliarde de euro. În 2011, Bosch a investit aproximativ 2,1 miliarde de euro în Europa, dintre care 1,2 miliarde de euro în Germania. Europa de Est reprezintă un alt centru de interes pentru activitățile de investiții: în România, de exemplu, compania își extinde uzina din Blaj. În Ungaria, Bosch crește numărul de ingineri angajați la 700. În Serbia, Bosch își consolidează, de asemenea, poziția pe piață prin lansarea producției de ștergătoare de parbriz, o mutare planificată pentru anul 2013.

Sectorul principal de activitate asigură o bază solidă pentru o creștere dinamică

Date fiind aceste evoluții favorabile pe plan regional și sectorial în 2011, Fehrenbach consideră că strategia companiei și-a dovedit eficiența: „Bosch este o companie cu strategie pe termen lung. Cei trei piloni ai strategiei noastre – prezența vastă la nivel global, diversificarea focalizată și nivelul ridicat de inovație – denotă faptul că perspectivele noastre de viitor rămân bune.” Acesta a adăugat că ritmul de creștere al companiei se datorează bazei solide pe care o constituie sectoarele principale de activitate.

Așadar, compania continuă să își extindă diviziile existente, efectuând în același timp achiziții planificate pentru optimizarea competențelor sale principale. Un exemplu bun îl reprezintă expansiunea diviziei Automotive Aftermarket. Achiziția viitoare a diviziei Service Solutions a companiei americane SPX Corporation va consolida divizia de diagnoză, un domeniu foarte important pentru Bosch. Concernul german se dezvoltă, de asemenea, datorită unor sectoare de afaceri noi în cadrul companiei, de exemplu în industria bicicletelor electrice. În prezent, Bosch furnizează sisteme de propulsie electrică pentru aproape 40 de producători diferiți de biciclete. Compania își propune să atingă o cotă de piață de aproximativ 20% în Europa în următorii ani.

Se estimează o creștere a volumului global pe piața serviciilor de energie

Pe lângă sectoarele principale tradiționale ale companiei, Fehrenbach consideră că domeniul eficienței energetice oferă oportunități suplimentare. Înființată în 2011, filiala  Bosch Energy and Building Solutions este specializată în servicii care au rolul de a spori eficiența clădirilor clienților comerciali. Printre aceștia se numără întreprinderi industriale, spitale sau companii de gestionare a clădirilor. „Serviciile oferite de compania Bosch Energy and Building Solutions asigură o reducere a consumului de energie electrică de 20 % în clădirile existente,” a afirmat Fehrenbach. De exemplu, această performanță poate fi atinsă printr-o combinație între concepte energetice individuale, servicii și tehnologii moderne, precum centrale termoelectrice. Serviciile oferite includ, de asemenea, o platformă de gestionare a sistemelor energetice, proiectată pentru a monitoriza și a controla toate fluxurile de energie dintr-o clădire. Compania estimează că volumul serviciilor energetice de acest tip de pe piața globală va crește anual cu 12%, atingând o valoare de 40 de miliarde de euro până în 2020.

Investiții în viitor de peste 7 miliarde de euro

În 2012, investițiile grupului Bosch vor rămâne la un nivel ridicat: Bosch va cheltui din nou peste 4 miliarde de euro pentru cercetare și dezvoltare, iar cheltuielile cu investițiile în mijloace fixe vor depăși din nou 3 miliarde de euro. Până la sfârșitul lui 2012, se estimează că 43.000 de cercetători și dezvoltatori vor lucra pentru Bosch, cu aproximativ 4500 mai mulți decât la începutul anului. Chiar și în prezent, 1 din 4 angajați din această categorie lucreză în domeniul ingineriei software. Bosch își consolidează în mod sistematic activităților din acest sector pentru a dezvolta noi modele de afaceri, precum cele care rezultă din ocaziile oferite de web 3.0, Internetul obiectelor și serviciilor.

„Până în prezent, software-urile au fost integrate în general în componentele noastre hardware. În schimb, prin Internetul obiectelor și serviciilor, toate tipurile de dispozitive tehnice vor comunica între ele, via interfețe IP,” a declarat Dr. Volkmar Denner, membru al consiliului de administrație Bosch responsabil cu cercetarea și dezvoltarea, care urmează să fie succesorul lui Franz Fehrenbach ca președinte al consiliului de administrație începând cu 1 iulie 2012. „Din punct de vedere tehnic, este necesar ca produsele noastre să se poată conecta la internet. În prezent, creăm condițiile necesare pentru acest lucru.” Unitatea de software și sisteme a grupului Bosch, ce urmează să fie extinsă în anii următori, va juca un rol esențial. Până în 2015, numărul de angajați din acest domeniu va crește de la 450, câți sunt în prezent, la 1000.

Share