ANCOM : Veniturile totale din comunicaţii electronice rămân constante în prima jumătatea a acestui an

 „Piaţa din România se menţine la 8,1 miliarde de lei venituri în primul semestru al anului, fiind înregistrate creșteri pe seama serviciilor de internet şi retransmisii programe televiziune, în detrimentul telefoniei, care continuă însă să aibă cea mai mare contribuție la realizarea veniturilor. Premiera în telefonia mobilă este că, pe segmentul persoanelor fizice, numărul cartelelor cu abonament l-a depășit pe cel al cartelelor preplătite”, a declarat Sorin GRINDEANU, preşedintele ANCOM.

Veniturile pieței de servicii de comunicații electronice

Veniturile generate de furnizarea serviciilor de comunicații electronice au fost de 8,07 miliarde de lei în primul semestru al acestui an. Veniturile din furnizarea serviciilor de internet fix și mobil au crescut în primele șase luni ale anului 2019 cu peste 4% și au ajuns să reprezinte 31% din total. Cu toate că înregistrează ușoare scăderi, veniturile din furnizarea serviciilor de telefonie mobilă continuă să dețină cea mai mare pondere în venituri, de 39%, în timp ce veniturile din telefonia fixă reprezintă 9%. Veniturile din retransmisii TV sunt în creștere cu peste 5%, ajungând să contribuie cu 14% la valoarea pieței.

Astfel, venitul mediu lunar obținut din furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice a fost de 69,3 lei per locuitor.

În funcție de veniturile obținute din furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice în prima jumătate a acestui an, primii trei sunt Orange cu 26%, Grupul Telekom cu 24% și Vodafone cu 21%, ceilalți furnizori cumulând 29% din piață.

Evoluții în telefonia mobilă

În prima jumătate a acestui an, erau 22,3 milioane de utilizatori activi de telefonie mobilă (-1,6%), dintre care 9,7 milioane erau persoane fizice pe bază de abonament, 3 milioane erau persoane juridice pe bază de abonament și 9,5 milioane (-4,5%) utilizatori pe bază de cartele preplătite active.

În total, în prima jumătate a anului 2019, s-a vorbit la telefonul mobil 33,6 miliarde minute (+0,1% față de semestrul anterior), un utilizator vorbind, în medie, 4 ore şi 9 minute pe lună. Durata medie a unui apel a fost de 2 minute și 45 de secunde. Menținerea nivelurilor traficului de telefonie mobilă este realizată pe seama apelurilor naționale către alte rețele mobile.

În funcție de numărul de cartele SIM active la sfârșitul lunii iunie a acestui an, Orange avea o cotă de piață de 39%, Vodafone 30%, Grupul Telekom 18%, ceilalţi furnizori însumând 14%.

Utilizatorii din România aflați în roaming în străinătate continuă să genereze ritmuri susținute de creștere a traficului de roaming internațional: traficul de telefonie în roaming a crescut cu 6% până la 2,6 miliarde minute apeluri efectuate și primite, iar traficul de date în roaming a crescut cu 71%, ajungând la 10.232 TB în prima jumătate a anului 2019.

Evoluția telefoniei fixe

Cererea pentru serviciile de telefonie fixă continuă să scadă, prin efectul cumulat al reducerii numărului de linii de acces cu 4,1% (până la 3,51 milioane) și al traficului de telefonie (-7,5%, până la 1 miliard minute), de 33 ori mai puțin decât traficul de telefonie mobilă. În acest context, traficul mediu lunar de telefonie fixă a ajuns la numai 9 minute pe locuitor, în scădere cu 7% faţă de primele șase luni ale anului anterior.

Serviciile de retransmisii TV

Numărul de abonaţi la servicii de retransmisii TV furnizate contra-cost înregistrează o ușoară scădere, de -0,1%, în prima jumătate a acestui an, ajungând la valoarea de 7,63 milioane. În funcție de suportul utilizat, 5,36 milioane de utilizatori erau abonați la rețelele prin cablu, 2,13 milioane primeau serviciile de retransmisii TV prin satelit, iar 0,13 milioane la IPTV.

În mediul urban, rata de penetrare era de 105,8% la 100 gospodării, în timp ce în rural era de 96,9% la 100 gospodării.

În funcţie de numărul de abonaţi la 30 iunie 2019, cea mai mare cotă de piață era deținută de RCS&RDS (51%), acesta fiind urmat de Grupul Telekom (18%) și UPC (12%), ceilalți furnizori însumând 19%.

Raportul de date statistice

Raportul de date statistice privind piața de comunicații electronice din România pentru primul semestru al anului 2019 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligația de a transmite către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii conform Deciziei nr. 333/2013 și este disponibil aici.

Studiu ANCOM

Conform unui studiu realizat la comanda ANCOM în luna august a acestui an privind atitudinile utilizatorilor de servicii de comunicații electronice, 75% dintre aceștia consideră că nu au nevoie de un serviciu de telefonie fixă, iar 85% dintre utilizatorii chestionați utilizează exclusiv telefonul mobil.

În ceea ce privește serviciile de telefonie mobilă, 32% dintre utilizatorii chestionații sunt foarte mulțumiți de acestea, în timp ce 61% sunt mulțumiți. Studiul poate fi consultat aici.

ANCOM este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin  promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitati www.ancom.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesati www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităților, drumurilor naționale și județene din România, accesați www.aisemnal.ro.

 

Share