Romcab isi anunta Cererea de Intrare in Insolventa

 Romcab isi anunta Cererea de Intrare in Insolventa

Conform unui comunicat de presa publicat pe site-ul Bursei de Valori Bucuresti si preluat si de  ziarui Bursa, „Romcab” a depus cererea de intrare în procedura de insolventa  in data de 10 Februarie 2017 la Tribunalul Mures.  In prealabil in data de 31 Ianuarie 2017, Hotararea nr.1  AGA Romcab,  publicata pe site-ul firmei aprobase demersurile pentru obtinerea unei emisiuni de obligatiuni, denominate in Euro,  avand o valoare totala de 200 Milioane Euro cu scadente intre 3 si 10 ani, la o rata a dobanzii anuale de maximum 9,99%, sau un imprumut de aceasi valoare si  in acelease conditii, de care urma sa se ocupe ca aranjor principal “Investec Bank plc” ( Din prezentarea acestora din urma: “ We were a small start-up in 1991, offering domestic strategies in an emerging market ( n.a. Africa de Sud). Over two decades of growth….. we’re an international business managing approximately $114 billion* for clients based all over the world” ; cateva destinatii: Africa de Sud, Australia, UK, Irlanda, Botswana, ….cautati ceva si despre Romania pe site…..sic ! )  ……Anuntul de cerere a insolventei a pus insa in asteptare aceasta hotarare…

„Romcab” produce cabluri, conductori electrici si produse conexe acestora si  este controlată de „Sadalbari” Târgu Mureş, cu o deţinere de 69,02%.  Compania a fost listata pe Bursa de Valori Bucuresti din anul 1995 si a reusit sa iasa dintr-o Insolventa in 2010, reusind sa atraga in structura actionariatului fondul de renume Morgan Stanley & Co International, care la data de 31.12.2013 detinea un procent de 19%.

Tot conform ziarului Bursa in ultimele 3 luni ale anului 2016, Romcab a pierdut 216 Milioane Lei. Acţiunile MCAB au înregistrat scăderi puternice la începutul acestui an, pe fondul informaţiilor “pe surse” că societatea s-a confruntat cu incidente de plată,  ajungand la o depreciere de -43,26%, conform datelor BVB.

Conform site-ului  Tribunalului Mureş, un număr de 15 creditori au cerut insolvenţa producătorului printre aceştia numarandu-se UniCredit Leasing, Banca Transilvania , Primaserv, Aliat Motors sau agenţia de turism Charter Trans Air Agency.

Sa lasam insa partea ciudata cu Bancile care imprumuta firme cu cifre de afaceri de 1000 Milioane RON, controlate de firme cu Cifra de Afaceri de cca 1Milion RON; ce inseamna acum  garantiile in utilaje, hale sau stocuri care sunt dar de fapt nu sunt. Isi vor inregistra bubele la Credite neperformante si-si vor scoate parleala pe “micii IMM-itici ” ( folosit aici de la adjectivul “mic”) si pe persoane fizice.

Sa lasam asiguratorii de afaceri care vor innaspri conditiile si vor creste primele de asigurare sau….. nu ai de ales….. Sa lasam fondurile europene care au contribuit la eficientizarea energetica a Romcab, sa lasam si ajutorul de stat care s-a incasat la Romcab.

Sa lasam furnizorii, mai ales pe cei de materie prima sa-si regandeasca modul de creditare furnizor si anul financiar care se va termina sau va incepe, dupa caz,  cu o cifra mai mare sau mai mica in linia de provizioane.

Sa lasam si analizele financiare pentru cei ce se pricep  si care nu ma pot face sa inteleg, in orice limbaj financiar intre dulce si de lemn ar  comunica, cum de o firma poate fi indatorata cu de mai mult de 20 de ori fata de valoarea de piata si sa continue inca luni bune sa fie pasuita,  sa inregistreze incidente de plata si sa continue inca luni bune sa fie imprumutata si in cele din urma sa se continue listarea la bursa pana in ultimul moment.

La o cifra de afaceri de 1.017 Milioane RON cu datorii de cca. 1.200 Milioane RON din care cca 820 Mil. RON pe termen scurt, conform datelor preliminare postate pe site-ul Romcab, sa lasam si comparatiile intre cei 28,6 Milioane RON costuri salariale (<3% din Cifra de Afaceri), vis a vis de 21,6 Milioane RON cheltuieli financiare ( in Foarte Mare parte dobanzi,). (NOTA:!:  Costul banilor este aproximativ 75% din costul cu salariile  pentru cei cca. 300 de angajati.

Sa lasam…. deci problemele de sus pentru specialistii de sus si sa vedem ce se spune “pe surse” , pe jos si printre dinti de catre oamenii din bransa.

In primul rand, anul 2016 a insemnat o crestere a pietii in domeniul Materialelor de Constructii deci si a pietei de Materiale Electrice. Romcab a “reusit” sa se pozitioneze in 2016 cu preturi pana la 20% mai jos decat majoritatea competitorilor. Un avantaj competitiv urias, tinand cont ca piata de cabluri nu este recunoscuta pentru marja ci mai degraba pentru volum.

Explicatii posibile:

  1. Cea mai simpla: preturi facute prost, fara a acoperi costurile; greu de digerat dupa 27 de ani de economie de piata.
  2. Cea intre scuzabila si dumping: preturi facute pentru a acapara piata si a-si intari parteneriatul cu distribuitorii mari; partea scuzabila se face in general intr-o piata matura si pe bani proprii, nu cu bani imprumutati cu 10%; partea cu dumpingul ramane de discutat de catre oamenii de sus, chiar sa ajungem la scenarii din filmele americane cu subiect real?
  3. Cea mai grava; produse neconforme cu specificatia ( sectiune mai mica, materie prima cu conductivitate mai proasta si deci mai ieftine); ar fi de verificat, mai ales prin prisma sigurantei in exploatare.
  4. Cea mai plauzibila:Nu o vom avea probabil niciodata, o asteptam, dar deja “bate lantul” si nu cred ca vom avea parte de explicatii.

 

In lumina ipotezei nr. 2, pentru a merge un pic pe lantul de consecinte, se pare ca o serie de parteneri Romcab au aquiesat….(sic !)…la achizitia directa de materie prima pentru Romcab. Firme recunoscute in piata de instalatii electrice se vad “taxate pentru lacomie” .

Pentru unele dintre aceste firme socul va fi imposibil sau foarte greu de suportat. Pentru altele va insemna pur si simplu pierderi, amanarea altor furnizori,  reduceri de costuri cu personalul sau dezvoltarea. Nevoia de cash va insemna expunerea si unor  furnizori nevinovati ca victime colaterale.

Pentru piata de materiale electrice trebuie sa privim insa cu speranta catre partea plina a paharului: asanare si dezinfectare.

 

 

Stiri culese, prelucrate si prezentate de Cornel Sfetcu

Februarie 2017

 

Share