Bosch este pregătit pentru Internetul obiectelor și serviciilor

Grupul Bosch vede un mare potențial în web 3.0, Internetul obiectelor și serviciilor. „Ne așteptăm ca piața pentru astfel de produse și servicii să crească semnificativ și, în prezent, pregătim compania noastră pentru această creștere” a declarat dr. Volkmar Denner, membru al Consiliului de administrație  al companiei Bosch și viitorul său președinte, funcție pe care o va exercita începând cu data de 1 iulie 2012. Internetul obiectelor și serviciilor este următoarea etapă în evoluția tehnologiei web. Această etapă implică comunicarea dintre toate obiectele și oamenii conectați prin intermediul rețelei web. Denner este de părere că există trei domenii principale în care compania Bosch poate fi activă și poate înregistra o creștere profitabilă în cadrul Internetului obiectelor și serviciilor: în domeniul tehnologiei, al aplicațiilor și al modelelor de afaceri bazate pe aceste aplicații.

Dr. Volkmar Denner foto

În domeniul tehnologiei, Bosch va modifica produse, precum unitățile centrale ale autovehiculelor sau senzorii pentru clădiri și sisteme de încălzire, pentru a se putea conecta la Internet. Acestea trebuie să fie echipate cu componente ce permit folosirea unui IP pentru a putea comunica prin intermediul Internetului. În plus, Bosch va pune la dispoziție infrastructura, cum ar fi platformele software și tehnologiile furnizate de Bosch Software Innovations. Aceste platforme creează baza pentru Internetul obiectelor și serviciilor. Aici este locul în care „participanții” – cu alte cuvinte, produsele și oamenii – se interconectează și oferă platformei date care sunt analizate. Acest lucru permite ca datele terților să fie utilizate pentru dezvoltarea serviciilor sau aplicațiilor. Și în acest domeniu, Bosch furnizează deja produse, precum aplicația pentru navigație oferită de divizia Car Multimedia sau aplicația iCom a mărcii Junkers în cadrul diviziei de Termotehnică. Astfel, există deja modele de afaceri bazate pe aceste aplicații. În cadrul acestor modele, obiectele sunt conectate, schimbul de date realizându-se prin intermediul Internetului, acest lucru reprezentând o bază pentru dezvoltarea de servicii.

Noi tehnologii care vor asigura progresul

Toate aceste lucruri sunt posibile datorită noilor tehnologii care creează conexiuni între lumea virtuală și cea reală. În ceea ce privește dezvoltarea acestei baze tehnologice, Bosch estimează că puterea de procesare, lățimea de bandă pentru transmiterea datelor și capacitatea memoriei se vor dubla aproximativ la fiecare doi ani. „Această creștere exponențială impulsionează în mod fundamental progresele tehnologice viitoare. Este foarte important de reținut că aceste lucruri se întâmplă într-un mod care poate fi anticipat,” a declarat Denner. Creșterea rapidă a puterii de procesare și a lățimii de bandă, permite crearea unor noi servicii bazate pe tehnologia web, precum cloud computing. În viitor va fi posibilă chiar și stocarea unui volum uriaș de date în sistemul cloud, la un preț scăzut. Analiza rapidă și complexă a datelor creează o bază solidă pentru răspândirea Internetului obiectelor și serviciilor. Factorul decisiv va fi capacitatea de a realiza îmbinarea cunoștințelor tehnice specifice diferitelor domenii cu datele adunate. De aceea, Bosch își concentrează activitatea pe exploatarea datelor și algoritmi – de exemplu, în domenii precum telesănătatea și robotica, această activitate necesitând utilizarea de metode matematice extrem de complexe.

Îmbunătățire rapidă

Pentru Bosch, această trecere de la dispozitive de sine stătătoare la sisteme cloud presupune modificarea produselor sale. „În prezent, Bosch este, mai înainte de toate, un producător de obiecte. Pentru a deschide calea către aplicații conectate precum sistemele de monitorizare și de încălzire, autovehicule sau senzori, prima noastră sarcină este de a realiza produse hardware compatibile cu tehnologia web, oriunde acest lucru este necesar,” a adăugat Denner. Provocarea principală, a declarat acesta, a fost aceea de a fi suficient de rapizi pentru a ține pasul cu dezvoltarea tehnologiilor de pe piață. „Este extrem de greu de estimat ce aplicații și modele de afaceri vor fi implementate pe piață. Abordarea noastră trebuie să fie dinamică și să ia în calcul toate variantele.”

Exemplul „platformei eMobility”

Activitățile legate de Internetul obiectelor și lucrurilor reprezintă un domeniu în care firma Bosch Software Innovations a reușit să se facă remarcată în cadrul unui proiect desfășurat în Singapore. Arhitectura platformei de e-mobilitate realizată acolo include autovehicule electrice, stații de încărcare, precum și furnizori, rețele și servicii aferente. Toți aceștia se conectează la platforma eMobility furnizată de Bosch Software Innovations. De pe această platformă pot fi accesate portaluri care oferă servicii. De exemplu, șoferii autovehiculelor electrice pot folosi telefonul mobil pentru accesarea datelor care sunt disponibile pe portal. Și alți furnizori de servicii pot deschide portaluri pe platforma Bosch și pot oferi clienților lor anumite servicii specifice. Alte exemple de aplicații Bosch funcționale accesibile prin Internetul obiectelor și serviciilor aparțin diviziilor Automotive Aftermarket și Sisteme de securitate.

Exemplul autovehiculului conectat

Denner a explicat faptul că autovehiculele sunt conectate permanent la Internet, cu alte autovehicule și cu sateliți prin intermediul unei interfețe radio puternice.

eMobility auto

Prin aplicațiile și serviciile specifice producătorului, participantul –autovehiculul sau șoferul – primește aplicații și servicii oferite de dezvoltatorii de software. Pe de altă parte, participantul transmite două tipuri de date prin intermediul interfeței radio – date generale și specifice domeniului. Astfel, datele generale pot fi procesate ulterior într-un sistem informatizat de gestionare a datelor clienților și pentru facturarea serviciilor. Analiza datelor specifice domeniului oferă valoare adăugată pentru șoferi. Un exemplu în acest sens îl reprezintă diagnoza autovehiculului, precum și conceptele de întreținere preventivă ce se bazează pe aceasta. Prin urmare, șoferii înșiși vor fi dispuși să ofere mai multe date care vor constitui baza pentru noi „aplicații care aduc valoare adăugată”.

Riscuri

Denner a avertizat cu privire la faptul că realizarea conexiunii la Internet nu are numai un potențial pozitiv. Există și anumite riscuri: „Trebuie să luăm în calcul faptul că vor exista hackeri care vor încerca să se infiltreze în sistemele noastre.” Din această cauză, este necesară, a adăugat el, utilizarea tehnologiei de ultimă generație pentru a preveni accesul neautorizat. Pentru noua generație de unități de comandă, Bosch a dezvoltat deja un modul hardware de securitate care oferă protecție împotriva atacurilor externe. Pentru a-l cita pe Denner: „De asemenea, am pus bazele unui centru de competență în domeniul securității. Scopul acestuia este de a oferi recomandări și sprijin intern cu privire la modul de utilizare a tehnologiilor ce implică măsuri de securitate.”

Pentru mai multe informații, accesați site-ul: www.bosch-automotive.com.

Share