Obiectivele Bosch: zero accidente rutiere, autovehicule automate, ecologice, interconectate
Divizia de Tehnologie auto Bosch și-a prezentat obiectivele strategice și inovațiile în domeniul auto în cadrul conferinței de presă care s-a ținut în luna iunie la centrul de testare auto al companiei de la Boxberg, în Germania. Bosch a comunicat faptul că, în 2012, divizia auto a depășit pragul de vânzări de 31 de miliarde de euro, iar în 2013 planifică o creștere a tranzacțiilor operaționale între 3 și 5 procente. Acest sector de activitate va cunoaște în următorul an o nouă evoluție ascendentă.

Strategia companiei germane se va concentra pe îmbunătățirea și dezvoltarea viitoarelor sisteme de propulsie, a celor de prevenire a accidentelor, dar și pe interconectarea sistemelor și a autovehiculelor în trafic. Reprezentanții Bosch consideră că viitorul aparține autovehiculelor electrice, dar costurile ridicate ale acumulatorilor și autonomia limitată vor duce la o întârziere de cel puțin un deceniu a trecerii la mobilitatea electrică. Bosch consideră conducerea fără accidente ca fiind la fel de importantă ca și mobilitatea electrică.
Obiectivul Bosch: zero accidente rutiere
Inginerii Bosch sunt motivați atât de dorința de a avea succes pe piață, cât mai ales de visul de a veni în sprijinul societății – mai ales atunci când vine vorba de protecția împotriva accidentelor, un aspect cel puțin la fel de important ca protejarea mediului înconjurător. Organizația Națiunilor Unite estimează că numărul anual al persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere va crește până în 2020 la nivel mondial de la 1,3 la 1,9 milioane. Obiectivul declarat ONU este reducerea numărului la 0,9 milioane până la finalul acestui deceniu. La autovehicule, principalul sistem de protecție este programul electronic de stabilitate ESP – o altă inovație Bosch. Obiectivul Bosch pentru viitor este unul ambițios: o deplasare fără incidente rutiere și automatizată.
Printre noile sisteme prin care Bosch vrea să elimine accidentele rutiere se numără iBooster, unitatea centrală GM CUE, noul sistem ABS pentru motociclete, camera video stereoscopică, sistemul de asistare la parcare, funcția Stop-and-go și sistemul pentru deplasarea liberă pe autostradă.
iBooster este un amplificator al forței de frânare cu o funcționare electromecanică, care asigură un nivel ridicat de recuperare a energiei și sporește astfel autonomia în modul electric. Și, având în vedere că amplificatorul iBooster asigură instantaneu presiunea de frânare și reduce distanța de frânare, este ideal pentru toate sistemele de asistență pentru șofer.
Unitatea centrală GM CUE este un sistem de informații pentru șofer care utilizează un software open source și este controlată prin comenzi vocale: șoferii i se pot adresa la fel de firesc ca și cum ar discuta cu alți pasageri. Sistemul a fost dezvoltat în parteneriat cu General Motors. Cadillac a fost prima marcă ce a lansat producția de serie a acestui sistem, fiind apoi urmată de Chevrolet, Buick și Opel. La nivel mondial, aproximativ 500.000 de autovehicule noi vor fi echipate în 2013 cu un afișaj pe parbriz, urmând ca în 2016 numărul lor să crească la 3,6 milioane. Aceste concepte de comandă reprezintă sistemele de asistență ale viitorului, urmărind să simplifice viața șoferului la volan.
Noul sistem ABS pentru motociclete controlează frânarea roții din față, oferind siguranță suplimentară la un cost deosebit de mic pentru autovehiculele pe două roți care circulă în marile orașe. În cazul motocicletelor de lux, sistemul de stabilitate MSC poate identifica nivelul optim de decelerare, chiar și în timp ce motociclistul se înclină la efectuarea unui viraj, reacționând în mod corespunzător.
Camera video stereoscopică, a cărei producție de serie va începe în 2014, permite unui singur senzor să declanșeze frânarea automată de urgență pentru siguranța pietonilor, de exemplu atunci când copiii intră brusc pe carosabil în timp ce se joacă.
În 2015 va intra în producția de serie un sistem îmbunătățit de asistare la parcare – inclusiv manevrarea prin telecomandă a autovehiculului în garaj. În viitor, autovehiculul va putea să identifice singur un loc adecvat de parcare prin intermediul unui senzor video de 360 de grade.
Chiar de anul viitor Bosch va lansa funcția Stop-and-go, un asistent pentru identificarea blocajelor din trafic, care va permite autovehiculului să gestioneze mai bine traficul fluctuant. În viitor, această funcție se va transforma într-un asistent de monitorizare a blocajelor din trafic, care va permite inclusiv schimbarea automată a benzii de rulare. Astfel, șoferul va putea chiar să își verifice mail-urile în timpul blocajelor din trafic.
Viziunea Bosch: șoferii electronici și conducerea automată
Cel de-al treilea domeniu de dezvoltare Bosch este conducerea automată pe autostradă. Acest domeniu de dezvoltare include îmbinarea tempomatului adaptiv cu funcția de menținere a benzii de rulare, având ca obiectiv final un pilot pentru conducerea pe autostradă. Bosch preconizează că șoferii electronici vor fi gata de lansarea pe piață până la finalul acestei decade.
Volumul de vânzări al sistemelor Bosch de siguranță și de asistență la rulare atinge o valoare de cinci miliarde de euro. În cursul acestui deceniu, Bosch preconizează o creștere anuală de zece procente. Este o creștere pe care Bosch o va realiza în mod special pe piața sistemelor de asistență la rulare.
Autovehiculele viitorului – conducerea interconectată
Multe dintre funcțiile ce vor fi utilizate în viitor vor putea fi posibile doar în condițiile de comunicare între autovehicule. Astfel, autovehiculele își transmit reciproc informații din trafic, de exemplu despre starea carosabilului sau despre eventualele porțiuni aflate în lucru. Car-to-Car-Communication permite realizarea unor funcții de siguranță.
Pentru ca un asistent pentru intersecții să poată funcționa, de exemplu, este necesar ca cel puțin 50 la sută dintre autovehiculele participante la trafic să facă schimb de date în timp real.
Mobilitatea electrică peste un deceniu
Schimbările produse în industria auto continuă să fie dinamice. Fiind un furnizor major de echipamente auto, Bosch rămâne unul dintre „catalizatorii” acestor schimbări, de exemplu în domeniul mobilității electrice. Electromobilitatea rămâne însă o investiție în viitor. Bosch alocă anual peste 400 de milioane de euro în cercetarea și dezvoltarea unor astfel de sisteme. Dar, pentru moment, motorul cu ardere internă reprezintă cea mai rentabilă variantă și în ceea ce privește eforturile de reducere a impactului asupra mediului înconjurător.
„În prezent, continuăm să ne deplasăm cu autovehiculele echipate cu motoarele diesel și cu aprindere prin scânteie, și situația nu se va schimba în următoarea decadă. Totuși, treptat – cu cât mai mult, cu atât mai bine – crește și numărul alternativelor de propulsie. Iată o estimare pentru anul 2020: un an în care ne așteptăm să înregistrăm la nivel mondial un număr de 110 milioane de autovehicule noi, dintre care douăsprezece milioane propulsate cu energie electrică”, a spus Bernd Bohr, președintele diviziei Bosch de Tehnologie auto. „Obiectivul nostru este de a dezvolta acumulatorii litiu-ion care să asigure o autonomie cel puțin de două ori mai mare decât până în prezent, dar cu costurile reduse la jumătate – credem că acesta este cel mai bun stimulent pentru promovarea vânzărilor de autovehicule electrice”, a continuat acesta.
Viziunea Bosch: autovehiculele ecologice
Cele mai riguroase reglementări urmează să se aplice din anul 2020 pentru autovehiculele noi înmatriculate în Europa: o medie de 95 de grame de emisii de CO2/km pentru o flotă de autovehicule. Soluția Bosch pentru viitor: cu cât autovehiculul este mai mare, cu atât sistemul de propulsie al viitorului va necesita un grad mai mare de electrificare.
Astfel, la clasa de autovehicule subcompacte, motoarele în patru timpi și cele diesel vor deveni atât de eficiente încât vor îndeplini în 2020 nivelul reglementat de emisii de CO2, fără a fi necesară o electrificare.
La clasa de autovehicule compacte, această performanță poate fi atinsă numai de motorul diesel. Motorul cu ardere prin scânteie reușește doar să se apropie de obiectivul impus. Pentru a reduce suplimentar nivelul de CO2 pentru această clasă, este nevoie de o trecere eficientă spre sistemele hibride de propulsie.
Autovehiculele de mari dimensiuni nu reușesc să atingă limita de emisii de CO2 nici în varianta de echipare cu motoare cu ardere internă îmbunătățite. În condițiile evoluției sistemelor tehnice, în anul 2020 acestea vor beneficia de sisteme hibride performante.
Printre sistemele Bosch care vor ajuta la atingerea țintei de 95 de grame de emisii de CO2 pentru anul 2020 se numără sistemele Bosch eClutch (care reduce cu până la 5 la sută consumul), sistemul de recuperare a energiei de frânare (care scade cu până la 7 la sută consumul), sistemul hibrid hidraulic (care reduce cu până la 45 la sută consumul), Boost Recuperation System (care scade cu până la 7 la sută consumul), Start/Stop (care scade cu până la 15 la sută consumul), sistemul strong-hybrid (care diminuează cu până la 25 la sută consumul), sistemul plug-in hybrid (care reduce cu până la 50 la sută consumul) sau sistemul de alimentare pe gaz (care scade cu până la 25 la sută consumul).
eClutch este un ambreiaj electric care cuplează în poziția neutră ori de câte ori șoferul nu accelerează. Acest lucru reduce consumul de carburant cu un procentaj important, de 5 la sută.
Sistemul de recuperare a energiei de frânare este un sistem hibrid de bază pentru autovehiculele de dimensiuni medii. Generatorul este elementul central al sistemului: datorită tensiunii înalte pe care o asigură, acesta stă, de asemenea, la baza noului sistem electric de 48 de volți pentru autovehicule. Sistemul de recuperare a energiei de frânare asigură două avantaje incontestabile: în primul rând, permite rularea liberă, ceea ce reduce consumul de carburant. În al doilea rând, datorită performanțelor sale mai ridicate, acesta utilizează frânarea regenerativă în mod mult mai eficient decât alternatoarele convenționale. Acest lucru are ca rezultat reducerea consumului de carburant cu până la 7 la sută.
Sistemul Bosch hibrid hidraulic poate stoca energia de frânare într-un acumulator de presiune, pe care apoi un motor hidraulic o transformă în forță de propulsie. În medie, acest lucru reduce consumul de carburant cu până la 30 la sută sau chiar cu până la 45 la sută în condițiile de trafic urban.
Sistemul Boost Recuperation System (prescurtat și BRS) permite deplasarea la viteză de croazieră și o frânare regenerativă. Consumul de carburant este redus cu până la șapte procente.
Bosch a transformat sistemul Start/Stop într-un asistent de control al deplasării accidentale în spate și al deplasării cu viteză de croazieră. Desigur că pentru aceasta se folosește și sistemul de navigație, care reprezintă senzorul spre lumea exterioară. Funcția permite pre-vizualizarea limitelor de viteză și a topografiei traseului parcurs, astfel încât șoferul să poată încetini din timp, înainte de intrarea în localități sau în curbe. Pe drumurile naționale și în condițiile reale de funcționare, asistentul permite reducerea cu 15 la sută a consumului de carburant.
Pentru autovehiculele mai mari, Bosch a conceput sistemul „strong-hybrid”. Acesta permite reducerea cu până la 25 la sută a consumului. Pe lângă acestea, sistemele Bosch „plug-in hybrid” permit deplasarea prin oraș doar cu ajutorul energiei electrice, iar pe rutele mai lungi prin folosirea mijloacelor de propulsie convenționale. Deosebit de practic: încărcarea acumulatorului direct de la priză. Această metodă implică într-adevăr costuri pentru energia electrică, însă consumul de benzină și de motorină este redus cu circa 50 de procente într-un ciclu de rulare. Pentru prima dată, varianta ecologică de propulsie electrică se va regăsi sub forma unei soluții integrate la bordul modelului Fiat 500e, lucru valabil și pentru sistemul nostru „plug-in hybrid”, care va fi inclus pentru prima oară în dotarea modelului Porsche Panamera. Până la sfârșitul anului 2014, Bosch va finaliza 30 de proiecte standard care vizează electrificarea sistemelor de propulsie.
Indiferent dacă îl analizăm din punct de vedere tehnic sau comercial, potențialul motorului cu ardere internă nu este nici pe departe epuizat. Alimentat cu gaz natural, acesta oferă chiar o opțiune la sistemele alternative de propulsie. Utilizarea acestuia poate fi o soluție rentabilă, deoarece rezervele de gaz sunt mai însemnate decât cele de petrol, mai ales după descoperirea ultimelor zăcăminte din S.U.A. Funcționarea pe gaz natural – la un motor cu aprindere prin scânteie înseamnă emisii de CO2 cu 25 la sută mai scăzute și, de zece ani, o creștere a cotei de piață cu 25 de procente. În prezent, pe șoselele din întreaga lume circulă 15 milioane de autovehicule cu propulsie pe gaz natural. În Germania, propulsia pe gaz natural este deja luată în calcul începând cu un kilometraj anual de 7.000 de km. Este necesară o extindere a rețelei de stații de alimentare cu gaz din multe țări, însă compania Bosch este pregătită pentru o evoluție a acestei piețe.
Despre Bosch
Tehnologie Auto este cel mai mare sector de activitate al Grupului Bosch. Potrivit cifrelor preliminare, în anul fiscal 2012 vânzările acestuia au fost de 30,9 miliarde de euro sau 59% din cifra de vânzări totală a grupului. Astfel, Grupul Bosch a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori din industria auto. La nivel mondial, aproximativ 171.000 de angajați din sectorul Tehnologiei Auto activează în șapte domenii de activitate: tehnologii de injecție pentru motoarele cu ardere internă, componente periferice ale trenului de rulare, concepte de propulsie alternativă, sisteme de siguranță activă și pasivă, funcții de asistență și confort, sisteme de informare și comunicare la bord, precum și servicii și tehnologii pentru domeniul aftermarket. Bosch este autorul unor importante inovații în industria auto, precum gestionarea electronică a motorului, sistemul antiderapare ESP® și tehnologia diesel common-rail.
Pentru mai multe informații, accesați pagina de internet www.bosch-automotive.com.