AXIS: Cele 6 tendințe tehnologice care vor afecta industria securității în 2021

Este indicat ca, atunci când ne gândim la viitor, să aruncăm mai întâi o privire în trecut: retrospectiva reprezintă o modalitate excelentă de a obține contextul necesar planificării activităților viitoare. Iar dacă ne uităm la anul care s-a încheiat, se poate concluziona că încercările de a prezice viitorul sunt inutile.

Cu toate că pandemia de COVID-19 cuprinsese Asia încă dinainte de încheierea anului 2019, sunt puțini cei care ar fi putut prezice dimensiunile impactului care urma să apară la nivelul întregii lumi pe parcursul anului 2020. Într-un interval de timp foarte scurt, întregul nostru stil de viață, practicile de lucru și operațiunile companiilor au suferit schimbări radicale. Restricțiile de călătorie, regulile de distanțare socială, necesitatea de igienă sporită și presiunea la care au fost supuse serviciile de sănătate au afectat afacerile și industria de securitate.

În încercarea de a contracara efectele resimțite asupra propriei noastre companii și asupra forței de muncă – punând totodată sănătatea și siguranța angajaților pe primul loc – am identificat apariția de noi scenarii de utilizare pentru tehnologia și soluțiile noastre, pe lângă noile modalități de lucru, care vor continua să existe și pe parcursul lui 2021 și chiar mai târziu în viitor.

În ciuda tuturor impedimentelor, progresul tehnologic se menține și, așa cum s-a întâmplat și în ultimii ani, tendințele pe care le identificăm pentru 2021 sunt modelate de modurile și scopurile în care este folosită tehnologia, cu toate implicațiile asociate ei, fără a prevesti neapărat apariția de tehnologii complet noi.

Încrederea se află în topul listei

Am menționat încrederea și cu alte ocazii, iar aceasta a crescut între timp și mai mult în importanță. Sunt mulți factori care contribuie la crearea și menținerea încrederii, iar tehnologia este acum examinată mai minuțios ca niciodată. Clienții și utilizatorii finali solicită transparență cu privire la modurile în care este folosită tehnologia și în care sunt administrate datele, mai ales că prezența supravegherii video s-a intensificat. Împreună cu necesitatea de a asigura confidențialitatea, acest aspect va reprezenta o provocare esențială.

Reluarea discuțiilor pe tema încrederii va afecta în mod direct felul în care companii din toate domeniile de activitate vor demonstra în mod activ că prezintă încredere. Ca urmare a naturii sale, industria securității va fi supusă unei presiuni și mai mari și, prin urmare, va fi nevoită să depună eforturi suplimentare în această direcție.

Evoluția pe orizontală

De-a lungul ultimilor ani, am asistat la dezvoltarea de aplicații și servicii proiectate special pentru anumite medii de lucru, indiferent că a fost vorba despre soluții pentru servere, în Cloud sau la nivel Edge. Plecând de la nevoia de optimizare a performanței, scalabilității și flexibilității și luând în considerare beneficiile oferite de accesarea și utilizarea datelor oricând și din orice locație, anul acesta vom asista la o integrare pe orizontală între diferitele medii de lucru.

Vor fi implementate tot mai multe aplicații și servicii inteligente pe toate cele trei niveluri – server, Cloud și Edge – exploatând în acest fel capabilitățile fiecăruia, pentru a îmbunătăți performanța și eficiența soluțiilor. De exemplu, soluțiile de analiză Edge, care rulează la nivelul camerelor, vor putea alerta operatorii, care vor putea ulterior accesa transmisiunile live prin Cloud pentru a verifica situația și pentru a interveni corespunzător.

Tranziția către o abordare „orizontală” va duce la o creștere a vitezei și acurateței soluțiilor de securitate și supraveghere, facilitând trecerea de la o atitudine reactivă la una proactivă, de un mod de operare manual la unul automatizat, simultan cu reducerea lățimii de bandă necesare, a energiei utilizate și a costurilor.

Securitatea cibernetică: o tendință constantă

O astfel de integrare pe orizontală va amplifica nevoia de o securitate cibernetică robustă, căci un sistem complex este atât de puternic cât îi permite cea mai slabă verigă a sa să fie, iar evoluția constantă a amenințărilor subliniază importanța acestui aspect an de an. Din cauza potențialului ridicat de câștig financiar și de perturbare a infrastructurii critice, vor continua să se dezvolte noi amenințări și tactici, ce vor necesita vigilență permanentă.

Infractorii cibernetici vor apela la soluții de inteligență artificială pentru a-și consolida capabilitățile de identificare și exploatare a vulnerabilităților. Falsurile vor deveni și mai sofisticate și mai realiste, cu posibilitatea de a pune sub semnul întrebării dovezile video. Drept urmare, va fi necesară dezvoltarea de noi metode de verificare a conținutului, dispozitivelor și aplicațiilor, astfel încât nivelul de încredere să fie menținut prin autenticitate.

Progresele criminalității cibernetice se vor extinde și în direcții precum phishing, care va fi mult mai dificil de recunoscut. Drept urmare, angajații vor fi și mai expuși unor astfel de atacuri, motiv pentru care pregătirea acestora și implementarea practicilor de securitate cibernetică vor fi mai vitale ca oricând.

În abordarea tradițională, securitatea cibernetică se bazează pe un model perimetral, care presupune protejarea întregii rețele de o singură „fortificație”, formată cu speranța că va fi impenetrabilă din mai multe firewall-uri, rețele VPN/VLAN, izolări (air-gaps), rețele definite software și alte tehnologii. Exact acesta este însă modelul care se confruntă cu cele mai multe provocări, iar o singură breșă poate duce la compromiterea întregii rețele.

Din acest motiv, tranziția către rețele cu încredere 0 (ZTNA – zero trust network architecture) se va accelera, astfel că profilul de securitate al fiecărui dispozitiv și aplicație va fi evaluat individual. Încrederea și, odată cu ea, accesul, va fi acordată prin intermediul comunicațiilor dispozitiv-dispozitiv sau aplicație-aplicație, pe bază de firmware autorizat, actualizări software, secvență de inițializare securizată, criptare de date și conținut video și identitate securizată. Poate părea contrar valorilor epocii în care trăim, dar singura modalitate de a avea încredere în securitatea unui dispozitiv este aceea de a nu avea încredere în nimic.

Realitățile inteligenței artificiale: dezvoltarea binelui, combaterea răului și anticiparea urâtului

Vorbim de atât mult timp despre inteligența artificială, încât unii s-ar putea întreba dacă aceasta reprezintă într-adevăr o tendință. Tehnologii pentru Machine Learning (ML) și Deep Learning (DL) sunt însă acum disponibile pe scară largă în tehnica de supraveghere, iar implicațiile vor fi un factor determinant în 2021.

Există exemple concrete de scenarii de utilizare a inteligenței artificiale în supraveghere, dar, așa cum am văzut și în alte domenii (precum accidentele produse de vehicule autonome), impactul pozitiv al inteligenței artificiale poate fi umbrit de atenția acordată unor eșecuri. Discuțiile tind să se axeze pe erorile automatizării și nu avem motive să credem că în domeniul supravegherii lucrurile ar sta altfel.

Asta nu trebuie să aibă însă un efect descurajator și nu trebuie să scăpăm din vedere beneficiile de care poate beneficia sectorul supravegherii prin implementarea de soluții pentru Machine Learning și Deep Learning. De exemplu, utilizarea unor astfel de soluții la nivelul dispozitivelor Edge poate ajuta la identificarea obiectelor și reducerea incidenței alarmelor false. Drept rezultat, experții din domeniul securității pot lucra proactiv, axându-se pe evenimente și nu pe monitorizare permanentă.

Tehnologiile cu contact redus și fără contact în prim plan

Reglementările, regulile și obiceiurile de consum stabilite în 2020 vor deveni obișnuite în 2021. Tehnologia va susține monitorizarea și aplicarea acestora, determinantă fiind preocuparea pentru igienă și distanțare socială. Drept urmare, prezența de tehnologii cu contact redus sau fără contact – în special în domenii precum controlul accesului – va crește. În plus, soluțiile de supraveghere cu capabilități de numărare a persoanelor vor deveni standard, ca urmare a necesității respectării regulilor de distanțare socială.

Sustenabilitatea reinventată

Una dintre îngrijorările cauzate de pandemie a fost aceea că atenția acordată mediului înconjurător și sustenabilității a scăzut. Au existat câteva incidente de mediu majore care au adus aceste discuții în prim plan și este de așteptat ca sustenabilitatea să își recapete în 2021 poziția de domeniu principal de îngrijorare.

Materialele utilizate la fabricarea produselor și durata de viață a acestora rămân două dintre aspectele cu cel mai mare impact asupra modului în care domeniul supravegherii poate contribui la protejarea mediului. S-au făcut progrese considerabile în ceea ce privește reducerea materialelor plastice și PVC și creșterea ponderii materialelor reciclate și reciclabile la fabricarea produselor, dar există în continuare loc pentru îmbunătățiri.

Pe lângă materialele din care sunt realizate produsele, un factor important de decizie va fi pentru clienți durata de viață a acestora. Pentru mediu, dar și din considerente financiare, este mult mai benefic un produs de calitate cu o durată de viață estimată lungă, față de unul care necesită înlocuire după câțiva ani.

Schimbarea este singura constantă

Predicțiile trebuie luate ca probabilități, iar evenimentele din 2020 au demonstrat care sunt riscurile încercării de a prezice cu acuratețe evenimente. Cu toate acestea, suntem de părere ca tendințele evidențiate mai sus sunt suficient de generaliste pentru a rămâne valabile, chiar și în circumstanțe agitate. Ceea ce va rămâne fără echivoc valabil este că perioadele de nesiguranță vor fi surclasate de nevoia de dinamism și de abordări deschise pentru rezolvarea problemelor, indiferent de ceea ce rezervă viitorul.

Pentru a fi întotdeauna la curent cu cele mai noi tendințe din domeniul securității și analizele realizate de Axis și de partenerii săi din industria de securitate.

Despre Axis Communications

Axis contribuie la dezvoltarea unei lumi mai inteligente și mai sigure, prin crearea de soluții inovative, care ajută la îmbunătățirea securității și oferă noi moduri de dezvoltare a afacerilor. Ca lider al industriei de echipamente video de reţea, Axis oferă produse și servicii de supraveghere și analiză video, control acces, interfoane și sisteme audio complete. Axis are peste 3.000 de angajați în peste 50 de țări și colaborează cu parteneri din întreaga lume pentru a oferi soluții. Fondată în 1984, Axis este o companie cu sediul în Suedia, listată la bursa NASDAQ Stockholm sub numele de AXIS. Pentru mai multe informații despre Axis, vizitați site-ul: www.axis.com. Live la: https://www.facebook.com/AxisCommunicationsRomania/.

Share