Acceptarea pe scară tot mai mare a inteligenței artificiale în Germania
Bosch Tech Compass: IA va fi tehnologia dominantă în următorul deceniu
În Germania, 72 % dintre respondenți consideră că IA este tehnologia cu cel mai mare potențial.
- Reticența utilizatorilor: unul din trei respondenți din Germania nu intenționează deocamdată să dobândească abilități în domeniul inteligenței artificiale.
- La nivel mondial, 63% dintre oameni consideră că IA ar trebui să fie o materie școlară, iar în Germania 57% sunt de această părere.
- Tanja Rueckert: „Inteligența artificială generativă va aduce schimbări semnificative pentru fluxurile de lucru și procesele din cadrul companiilor.”
Stuttgart, Germania: Inteligența artificială (IA) va fi tehnologia dominantă a următorului deceniu. Drept urmare, abilitățile în domeniul IA vor deveni din ce în ce mai importante atât în viața noastră profesională, cât și în cea personală. Acesta este punctul de vedere larg împărtășit de cele peste 11.000 de persoane din întreaga lume chestionate în cadrul sondajului Bosch Tech Compass de anul acesta. În Germania, un procent de 72% consideră că IA va fi tehnologia dominantă a următorului deceniu în țara lor. Cu doar doi ani în urmă, proporția era de numai 42 la sută. Cu alte cuvinte, respondenții din Germania văd acum un potențial și mai mare al tehnologiei decât cei din restul lumii, al căror procentaj este de 67%.
Aceiași respondenți consideră inteligența artificială mult mai importantă decât orice altă tehnologie. În Germania, roboții industriali sunt pe locul doi, menționați de 25 la sută dintre respondenți, 23 la sută alegând hidrogenul și celulele de carburant. La nivel mondial, tehnologia 5G este pe locul doi, menționată de 32% dintre respondenți, în timp ce 24% au menționat conducerea automată.
Dar, în ciuda recunoașterii importanței inteligenței artificiale în Germania, pare să existe încă puțin interes pentru această tehnologie. De fapt, unul din trei respondenți din Germania a declarat că nu intenționează să dobândească abilități în domeniul inteligenței artificiale. În medie, în țările în care a fost efectuat sondajul, proporția celor care nu doresc să se instruiască în materie de IA este de doar 18%; în India, China și Brazilia, acest procent este sub 10%.
„Inteligența artificiala constituie un impuls pentru inovație. Poate transforma industria la nivel mondial în aproape același mod ca și inventarea computerului”, a declarat dr. Tanja Rueckert, membră în consiliul de administrație și CDO al Robert Bosch GmbH. „Această tehnologie oferă oportunități de excepție. Este, de asemenea, sarcina societății în ansamblu să clarifice acest potențial și să promoveze acceptarea în rândul publicului larg.”
Aproximativ 34% dintre respondenții din Germania sunt de acord cu afirmația că IA va avea un impact pozitiv asupra societății. Această proporție a crescut în ultimii ani; în 2023, de exemplu, era încă de 26 la sută. Cu toate acestea, atitudinea față de IA în alte țări este și mai optimistă: în China, până la 66% dintre respondenți se așteaptă la un impact pozitiv.
Majoritatea consideră că inteligența artificială ar trebui să fie o materie predată în învățământ
Pentru a răspunde importanței tot mai mari a inteligenței artificiale, 57% dintre respondenții din Germania sunt de acord ca aceasta ar trebui să fie predată ca materie școlară. La nivel mondial, procentajul celor care sunt în favoarea acestui lucru este de 63 la sută. „Concurența pentru specialiștii IA este deja în plină desfășurare în întreaga lume și va crește în viitor”, a declarat Rueckert. „Includerea inteligenței artificiale în programa școlară ar fi un pas important pentru a ne asigura că Germania are specialiștii IA de care va avea nevoie în viitor.”
Pentru 41% dintre respondenții din Germania, competențele în domeniul inteligenței artificiale sunt deja importante în cadrul locurilor de muncă actuale; la nivel mondial, 56% consideră că astfel de abilități sunt foarte importante. Franța, unde procentajul corespunzător este de 38 la sută, este singura țară în care valoarea este chiar mai mică decât în Germania. În schimb, 83% dintre respondenții din India au nevoie de aceste abilități pentru activitatea lor. În ceea ce privește viața de zi cu zi, 60% dintre respondenții din Germania preconizează că în viitor competențele din domeniul inteligenței artificiale vor fi „importante” sau „foarte importante”. Procentajul la nivel mondial este de 71%.
În timp ce mai mult de unul din doi oameni de la nivel global utilizează deja inteligența artificială cel puțin ocazional la locul de muncă, procentajul corespunzător pentru Germania este de doar aproximativ 45 la sută. Atât în China, cât și în India, 69% dintre respondenți folosesc deja inteligența artificială la locul de muncă.
În Germania există un interes foarte mare pentru tehnologiile noi
Un posibil motiv pentru care oamenii din Germania sunt încă relativ precauți când vine vorba de IA este faptul că noile tehnologii sunt în general percepute mai pozitiv în alte părți ale lumii. În timp ce 45 la sută dintre respondenții din Germania sunt de acord cu importanța de a fi la curent cu cele mai recente evoluții tehnologice și 62 la sută declară că le place să se familiarizeze cu tehnologiile noi și doresc să înțeleagă cum funcționează, ambele procentaje sunt mai mici decât media de la nivel global. În India, de exemplu, 74% dintre respondenți au declarat că doresc să fie la curent cu evoluțiile tehnologice și 79% dintre oameni spun că le place să se familiarizeze cu tehnologiile noi.
„Profesioniștii din întreaga lume trebuie să accepte inteligența artificială: aceasta va deveni o abilitate esențială și complementară în viața profesională”, a declarat Rueckert. „Inteligența artificială generativă va afecta modul în care învățăm, lucrăm și colaborăm, aducând schimbări semnificative fluxurilor de lucru și proceselor din cadrul companiilor. De aceea, noi, cei din cadrul Bosch, credem că este important să ne sprijinim angajații în parcursul lor și să le oferim o dezvoltare profesională adecvată. Am instruit deja peste 65.000 de angajați în domeniul inteligenței artificiale în cadrul propriei noastre Academii IA. Aceste cursuri de instruire sunt disponibile online pentru toți angajații. De asemenea, le explicăm avantajele: inteligența artificială generativă îi poate sprijini, eliberându-i de sarcinile simple și repetitive din activitatea lor de zi cu zi.”
Foarte puțină instruire în materie de inteligență artificială, dar și foarte puține îngrijorări cu privire la locul de muncă
Cu toate acestea, s-ar părea că mulți lucrători din Germania nu beneficiază încă de niciun fel de educație legată de inteligența artificială: doar 18% dintre respondenți au declarat că au beneficiat de instruire în domeniul inteligenței artificiale la locul de muncă. La nivel mondial, de astfel de instruire a beneficiat un procentaj de 28%.
Cu toate acestea, majoritatea respondenților germani au puține îngrijorări cu privire la locurile lor de muncă: în timp ce o treime consideră că inteligența artificială este un risc pentru locul lor de muncă, două treimi consideră că „nu” reprezintă sau că „probabil nu” reprezintă un risc. Procentajul global corespunzător este de aproximativ 50 la sută.
Despre studiu:
Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) a chestionat, în toamna anului 2024, pentru Bosch Tech Compass peste 11.000 de persoane cu vârsta de peste 18 ani din șapte țări. În Germania, Franța și Regatul Unit, au participat 1.000 de persoane pe țară; în Brazilia, China, India și SUA, participarea a fost de câte 2.000 de persoane. Bosch nu a fost amintit în calitate de client în niciun moment în timpul sondajului.
Fotografii și grafice puteți găsi pe Bosch Media Service și pe Bosch Media Service Romania.
Grupul Bosch este prezent de 30 de ani în România și are aproximativ 10.520 de angajați în șase entități. În 2023, Bosch a generat vânzări consolidate în valoare de 516,2 milioane de euro pe piața din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au ajuns la 2,4 miliarde de euro. Pe lângă centrul său de cercetare și dezvoltare din Cluj, București și Sibiu și unitățile sale de producție pentru Mobilitate din Cluj și din Blaj, Bosch mai operează și o unitate de producție de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum și un centru de soluții de business și tehnologie, la Timișoara. În București, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Mobilitate, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piața electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala țării.
Informații suplimentare sunt disponibile online la www.bosch.ro.
Grupul Bosch este un lider global în furnizarea de tehnologii și servicii. Acesta are aproximativ 429.000 de angajați în întreaga lume (la 31 decembrie 2023). Compania a generat vânzări de 91,6 miliarde de euro în anul 2023. Operațiunile sale sunt împărțite în patru sectoare de activitate: Mobilitate, Tehnologie industrială, Bunuri de larg consum și Tehnologie pentru construcții și energie. Prin activitățile sale, compania își propune să folosească tehnologia pentru a contribui la modelarea tendințelor universale, cum ar fi automatizarea, electrificarea, digitalizarea, conectivitatea și orientarea către sustenabilitate. În acest context, amprenta extinsă a Grupului Bosch în diferitele industrii și regiuni îi consolidează capacitatea de inovație și robustețea. Bosch își folosește expertiza dovedită în tehnologia senzorilor, software și servicii pentru a oferi clienților soluții pentru mai multe domenii dintr-o singură sursă. De asemenea, își aplică expertiza în materie de conectivitate și inteligență artificială pentru a dezvolta și fabrica produse ușor de utilizat și sustenabile. Prin „Tehnică pentru o viață”, Bosch dorește să ajute la îmbunătățirea calității vieții și la conservarea resurselor naturale. Grupul Bosch cuprinde Robert Bosch GmbH și cele aproximativ 470 de filiale și companii regionale din peste 60 de țări. Prin includerea partenerilor comerciali și de service, rețeaua globală de producție, inginerie și vânzări Bosch acoperă aproape toate țările din lume. Baza pentru creșterea viitoare a companiei este puterea sa inovatoare. În cele 136 de locații de pe tot globul, Bosch are aproximativ 90.000 de angajați în cercetare și dezvoltare, dintre care aproape 48.000 sunt ingineri software.
Informații suplimentare sunt disponibile online la www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com.